Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο Διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ, θα μεταβούν την Τετάρτη (08/03) στην Αθήνα, προκειμένου να συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Αξίζει να σημειώσουμε πως στις 15 Φεβρουαρίου, ούτε 15 μέρες πριν από την τραγωδία στα Τέμπη, η ίδια η Κομισιόν έστειλε την Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο για παραλείψεις στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων. «Η συγκεκριμένη οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός», επεσήμαινε στην ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθοριστεί, διευκρινίζει εκπρόσωπος της Επιτροπής. Από την πλευρά της Επιτροπής στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.
Από την πλευρά του, ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ.
ERA: «Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας»
Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος ο ERA επισημαίνει: «Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1): «Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».
The responsibility for investigation of rail accidents is with the national authorities, but both the European Commission and ERA will follow the development of the situation closely – we stand ready to provide any necessary assistance.https://t.co/MhJmwV7Kqp
— EU AgencyForRailways (@ERA_railways) March 1, 2023
«Την ευθύνη για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων έχουν οι εθνικές αρχές, αλλά τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ERA) θα παρακολουθούν στενά την εξέλιξη της κατάστασης. Είμαστε έτοιμοι να παράσχουμε κάθε αναγκαία βοήθεια» έλεγε ο ευρωπαϊκός οργανισμός την επομένη της τραγωδίας.
Τι είναι ο ERA που έρχεται στην Ελλάδα
Με έδρα τη Γαλλία, ο ERA συμβάλλει στην ολοκλήρωση των ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών συστημάτων, καθιστώντας – όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του – τα τρένα ασφαλέστερα και ικανά να διασχίζουν τα εθνικά σύνορα χωρίς στάση.
Από το 2006, ο ERA έχει:
- εργάστηκε για την ανάπτυξη οικονομικά βιώσιμων κοινών τεχνικών προτύπων και μέτρων και στόχων ασφαλείας σε συνεργασία με τον σιδηροδρομικό τομέα, τις εθνικές αρχές, τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και άλλους φορείς.
- υπέβαλε εκθέσεις σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην ΕΕ.
- ηγήθηκε των προσπαθειών για τη δημιουργία ενιαίων προτύπων σηματοδότησης σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Ο ERA έχει την έδρα του στη Βαλενσιέν και διεθνείς συνεδριακές εγκαταστάσεις στη Λιλ.