Η σύσταση «παρακαλούμε απενεργοποιήστε τα κινητά σας τηλέφωνα» δεν πρόκειται να ακουστεί πριν από την έναρξη της θεατρικής παράστασης Humanitarium στη Θεσσαλονίκη, αφού στο πλαίσιο αυτής, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε ένα κοινωνικό πείραμα και με τη χρήση των κινητών τους τηλεφώνων, θα καθορίσουν την εξέλιξη του έργου.
Tο Humanitarium, ως ιδέα, έχει την ίδια ρίζα με το Social Credit System «Sesame Credit» που εφαρμόζεται στην Κίνα από τον Ιανουάριο του 2015 όπου οι πολίτες εποπτεύονται σε πραγματικό χρόνο για κάθε τους μικροκίνηση και το σύστημα τους βαθμολογεί, επιβραβεύοντας ή τιμωρώντας τους δημόσια.
Πρακτικά, η βαθμολόγηση του κάθε πολίτη ξεκινάει στην ηλικία των 18. Αν οι κάμερες καταγράψουν ότι βοήθησε έναν ηλικιωμένο να διασχίσει τον δρόμο ή έσωσε ένα ζωάκι, τότε η βαθμολογία του αυξάνεται και έχει επιβραβεύσεις ως καλός πολίτης, που σημαίνει ότι έχει δυνατότητα για δωρεάν μεταφορά μέσα στην πόλη, δεν πληρώνει εγγύηση στα νοσοκομεία, έχει περισσότερες δυνατότητες και κοινωνικές παροχές.
Τρεις άνθρωποι έχουν επιλεγεί από τον αλγόριθμο, μέσα από τη δραστηριότητά τους στα social media. Η παράσταση είναι στην ουσία η ημέρα κατά την οποία θα παρουσιαστούν στην ετήσια διοργάνωση της κοινότητας, προκειμένου αυτή να τους γνωρίσει καλύτερα.
Βέβαια, μία πρώτη «γεύση» των χαρακτήρων έχουν πάρει οι θεατές νωρίτερα, αφού οι ηθοποιοί, περίπου δυόμισι μήνες πριν από την πρεμιέρα, δημιούργησαν προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα, για να υποστηρίξουν τους χαρακτήρες του έργου, τα οποία έχουν ήδη διάδραση με άλλους χρήστες.
Humanitarium, ένα παιχνίδι στο οποίο συμμετέχουν οι θεατές
«Πρόκειται για το Humanitarium, ένα …”παιχνίδι” στο οποίο συμμετέχουν οι πολίτες-θεατές, αφού με την αγορά του εισιτηρίου κατεβάζουν μία εφαρμογή και μέσα από αυτή μπορούν να αλλάξουν την πορεία του», εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο σκηνοθέτης της παράστασης Θάνος Νίκας, ο οποίος είχε και τη σύλληψη της ιδέας.
«Επί σκηνής έχουμε τρεις διαγωνιζόμενους και μία παρουσιάστρια, οι οποίοι επιχειρηματολογούν πάνω σε ζητήματα που αφορούν τα social media. Αυτό βεβαίως είναι το “πρόσχημα”, αφού στη συνέχεια το παιχνίδι περνάει στην προσωπική τους ζωή. Έτσι, από το δεύτερο γύρο και μετά, έχουμε ένα πιο …Καφκικό περιβάλλον ως προς την έννοια της ηθικής και της τιμωρίας», προσθέτει.
Ο θεατής-παίκτης, με τη συμμετοχή του ψηφίζει σε κάθε γύρο αυτόν που επιθυμεί να εκπροσωπήσει την κοινότητα στα social media.
«Όλο το πρότζεκτ βασίζεται στο τι συγκινεί και τι οργίζει τον άνθρωπο μία δεδομένη στιγμή και πώς αυτή η στιγμή θα τον οδηγήσει στο να επιλέξει ή να απορρίψει έναν άνθρωπο», τονίζει ο κ. Νίκας, αφού τελικά το Humanitarium είναι το σύστημα που θα τους προσφέρει την απόλυτη αναγνώριση ή την απόλυτη τιμωρία.
Κατά «τη διάρκεια της παράστασης οι θεατές ψηφίζουν με “χεράκι”, “καρδούλα” ή “θυμωμένη φατσούλα”, στην τελική δοκιμασία -και αφού η παρουσιάστρια έχει αποκαλύψει σκοτεινές πτυχές της προσωπικότητάς των φαινομενικά υπέροχων influencers- οι παίκτες καλούνται να “λιθοβολήσουν” ψηφιακά τον παίκτη, ο οποίος δεν έπεισε την κοινότητα, με αποτέλεσμα ο χαμένος να είναι αυτός του οποίου το ψηφιακό προφίλ θα διαγραφεί οριστικά», δηλώνει ο σκηνοθέτης.
Πέντε παραστάσεις για Humanitarium
Στις πέντε παραστάσεις που θα δοθούν στη Θεσσαλονίκη, είναι πιθανόν οι θεατές να βγάλουν διαφορετικό νικητή. Άλλωστε, στόχος της είναι να δημιουργήσει μία συζήτηση μεταξύ των θεατών για τον λόγο που έκαναν τη συγκεκριμένη επιλογή. Η παράσταση, στη συνέχεια, με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού, αναμένεται να ταξιδέψει εντός και εκτός Ελλάδας.
Η πρεμιέρα θα δοθεί στο Θέατρο Άνετον στη Θεσσαλονίκη, στις 17 Φεβρουαρίου, στις 21:30 και θα ανεβαίνει καθημερινά για τις επόμενες μέρες έως τις 21 Φεβρουαρίου. Η παραγωγή είναι του θεατρικού σχήματος Ars Moriendi Theatre Group, που με το συγκεκριμένο έργο ολοκληρώνει την έρευνα που ξεκίνησε με τον «Φαέθων» του Δημήτρη Δημητριάδη και συνεχίστηκε με την «Εποχή του Κυνηγιού».
Ταυτότητα Παράστασης
- Συγγραφέας: Στέλλα Παπαδημητρίου
- Σύλληψη, Σκηνοθεσία: Θάνος Νίκας
- Σκηνικό – Κοστούμια: Ευαγγελίας Κιρκινέ
- Μουσική επιμέλεια: Μάριος Ιωαννίδης
- Βίντεο: Θάνος Νίκας, Κατερίνα Συναπίδου
- Mobile application: Θωμάς Δερμάρης, Ιωάννης Γότσος
- Σχεδιασμός – Διεύθυνση παραγωγής & επικοινωνίας: Στέλλα Τενεκετζή
Ηθοποιοί επί σκηνής: Χρήστος Γαβριηλίδης, Δημήτρης Δάγκαλης, Αργυρώ Κουρλίτη, Κατερίνα Συναπίδου
Χειριστής κάμερας επί σκηνής: Πάνος Σιδεράς
Ηθοποιοί Βίντεο: Γιώργος Βεργούλης, Άννα Μαρία Γάτου, Αλέξανδρος Δημάρατος, Άννα Μαρία Ιακώβου, Μερόπη Κακουδάκη, Κατερίνα Κλαυδιανού, Λευτέρης Παναγιωτίδης, Κική Στρατάκη
Παραγωγή Ars Moriendi Theatre Group
Οργάνωση Παραγωγής και Επικοινωνίας Electra Social Company.
Οπτικό Υλικό
- Καλλιτεχνική επιμέλεια teaser παράστασης: Στέλλα Τενεκετζή
- Μοντάζ: Κατερίνα Συναπίδου|
- Φωτογραφίες: Θάνος Νίκας, Κατερίνα Συναπίδου
- Γραφιστικός σχεδιασμός: Λίζα Γεωργοπούλου, Γεωργία Ζαφειρίου
- Χώρος φωτογράφισης: Beetroot cafe