«Μάχη» έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση για το νομοσχέδιο για τους καλλιτέχνες.
Όπως έγινε ήδη γνωστό το Προεδρικό Διάταγμα για τον «Καθορισμό προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο)» όλοι οι απόφοιτοι Δραματικών Σχολών, αναγνωρισμένων από το υπουργείο Πολιτισμού, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του Εθνικού Θεάτρου και του ΚΘΒΕ, Σχολών Κινηματογράφου και Σχολών Χορού θεωρούνται πλέον απλοί απόφοιτοι Λυκείου.
Όλο αυτό, την ώρα που ο κινηματογράφος στην Ελλάδα βρίσκεται σε κίνδυνο, όπως ανέδειξε με ρεπορτάζ του το «The Standard».
Διευκρινήσεις από το υπουργείο Εσωτερικών
Μετά τις έντονες αντιδράσεις το υπουργείο Εσωτερικών εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία δίνει διευκρινήσεις για το νομοσχέδιο.
Όπως αναφέρει, το νέο προσοντολόγιο – κλαδολόγιο του Προεδρικού Διατάγματος 85/2022 ρυθμίζει, για πρώτη φορά, τα προσόντα διορισμού στους κλάδους ΠΕ Θεατρικών Σπουδών (ειδικότητα ΠΕ Θεατρικών Σπουδών) και ΔΕ Καλλιτεχνικών Επαγγελμάτων (ειδικότητα ΔΕ Ηθοποιών ή ΔΕ Θεάτρου) εφαρμόζοντας απαρέγκλιτα τα επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. για τη λυκειακή και τη μεταλυκειακή εκπαίδευση, το οποίο έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ξεκαθαρίζει ότι για τυχόν καλλιτέχνες ηθοποιούς οι οποίοι ήδη απασχολούνται σε φορείς του δημοσίου σε θέσεις Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) (π.χ. ΤΕ Θεάτρου που δεν υπάρχει στο νέο προσοντολόγιο) δεν επέρχεται ουδεμία δυσμενής μεταβολή (π.χ. υποβιβασμού εκπαιδευτικής κατηγορίας). Επίσης, καλλιτέχνες ΤΕ κατηγορίας κλάδων που υπάρχουν στο νέο προσοντολόγιο (π.χ. ΤΕ Κινηματογραφικών Σπουδών), οι οποίοι δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα με βάση το νέο π.δ. (π.χ. πτυχίο ΤΕΙ) επίσης δεν θίγονται από τις διατάξεις του νέου προσοντολογίου και αντιστοιχίζονται κανονικά στον νέο κλάδο ΤΕ Κινηματογράφου.
Το υπουργείο κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για «υποκριτική, αν όχι πολιτικάντικη στάση» στο συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς όπως τονίζει, «το άρθρο 79 του νόμου 4481/2017 που ο ίδιος επικαλείται, όχι μόνο δεν επέλυσε το πρόβλημα αλλά το επέτεινε, καθώς αναγνώρισε διακριτό καθεστώς μόνο στους σπουδαστές δραματικών σχολών που έλαβαν δίπλωμα έως τις 10 Ιουνίου του 2003, παγιώνοντας έτσι μία ανισότητα μεταξύ των καλλιτεχνών που παρακολουθούν ακριβώς το ίδιο πρόγραμμα σπουδών».
Τέλος, σημειώνει ότι το νέο Π.Δ. δεν καταλαμβάνει τις προσλήψεις σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπου ισχύει και εφαρμόζεται διακριτό προσοντολόγιο.
«Πυρά» από ΣΥΡΙΖΑ
«Με το νέο προεδρικό διάταγμα, αντί να προβλεφθεί διαβάθμιση των πτυχίων όλων των καλλιτεχνικών σχολών και ανώτατη σχολή παραστατικών τεχνών που ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τα πτυχία των σπουδαστών και σπουδαστριών των δραματικών σχολών της χώρας εξισώνονται με τα απολυτήρια λυκείου. Οι αντιδράσεις των μελλοντικών ηθοποιών του τόπου στον οποίο γεννήθηκε το θέατρο είναι όχι μόνο έντονες αλλά και δίκαιες», σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας σε ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα.
«Αν πας στα πριμοδοτούμενα από την κυρία Κεραμέως ιδιωτικά κολέγια, θεωρείσαι ισότιμος των φοιτητών των δημοσίων πανεπιστημίων. Αν φοιτήσεις τρία χρόνια σε δραματική σχολή και συναντήσεις την Τέχνη, θεωρείται ότι δε σπούδασες. Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ηθοποιός σημαίνει…τίποτα», υπογραμμίζει.
ΠΑΣΟΚ: «Δυσάρεστη έκπληξη για τους επαγγελματίες του Πολιτισμού»
Άλλη μια δυσάρεστη έκπληξη για τους επαγγελματίες του Πολιτισμού επιφύλασσε το ΠΔ 85/2022 της Κυβέρνησης, που επικυρώνει μια κατάσταση που καρκινοβατεί χρόνια, έρμαιο της αδιαφορίας τόσο της προηγούμενης κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ όσο και της “επιτελικής” του κ. Μητσοτάκη.
Επί σειρά ετών οι καλλιτεχνικοί κλάδοι και τα Σωματεία αγωνίζονται για τη θεσμική αναβάθμιση των καλλιτεχνικών πτυχίων. Αποκορύφωμα ο νόμος Γαβρόγλου του 2018 που ανωτατοποίησε τα ΤΕΙ, έτσι χωρίς πρόγραμμα, χωρίς μέριμνα και χωρίς καμία πρόνοια για τις επιπτώσεις που προκαλούσε μια τέτοια επιπόλαιη απόφαση στις τριτοετείς καλλιτεχνικές σχολές. Τι να πρωτοθυμηθούμε; Τον υπερυπουργό Παιδείας-Πολιτισμού κ. Μπαλτά που το 2015 “ξεχνούσε” την παράγραφο για το δικαίωμα των ηθοποιών να παίρνουν διδακτική επάρκεια ώστε να διδάσκουν θεατρικό παιχνίδι στα σχολεία και έφερνε προς ψήφιση το νομοσχέδιο χωρίς την αντίστοιχη παράγραφο που είχε αναρτηθεί στη Διαβούλευση; Το νόμο Κονιόρδου για την πρόσληψη καλλιτεχνικών διευθυντών στα ΔηΠεΘε του 2017, που έκανε προαιρετική την υποχρέωσή τους να κατέχουν πτυχίο καλλιτεχνικής σχολής;
Με σοκαριστικό τρόπο, η τωρινή κυβέρνηση, φέρνει ένα άκαιρο προεδρικό διάταγμα για να πιστοποιήσει τι; Κάτι που θα όφειλε να έχει ανασκουμπωθεί για να επιλύσει; Τι επικυρώνει αυτό το Προεδρικό Διάταγμα αν όχι την αδιαφορία της να σκύψει πάνω στους καλλιτεχνικούς κλάδους και τις σπουδές τους και να τις κατοχυρώσει; Προβληματίστηκαν καθόλου άραγε τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας & Πολιτισμού για τη γκρίζα ζώνη που βρίσκονται χρόνια τώρα οι επαγγελματίες καλλιτέχνες; Αδιαφορία, αμεριμνησία και γραφειοκρατική εμμονή, αν όχι κρυπτόμενη εχθρότητα προς τους καλλιτέχνες.
Τι επιτυγχάνει το Προεδρικό Διάταγμα που ανακοινώθηκε χθες;
- Να απομειώσει το κύρος των καλλιτεχνικών πτυχίων και επίσημα, εξομοιώνοντάς τα με το απολυτήριο Λυκείου.
- Να δημιουργήσει τεράστιο πρόβλημα σε πτυχιούχους καλλιτεχνικών σπουδών που επιθυμούν να εργαστούν ή εργάζονται ήδη σε φορείς του δημοσίου.
- Να εμποδίσει πτυχιούχους καλλιτέχνες να συνεχίσουν με το πτυχίο της καλλιτεχνικής τους σχολής μεταπτυχιακές σπουδές.
- Να βάλει φρένο στο διορισμό καλλιτεχνών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Κοντολογίς, να κλειδώσει ακόμα περισσότερο τους επαγγελματίες καλλιτέχνες στη φτώχεια.
Χρειάζονται λύσεις τώρα. Χρειάζεται ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Και για αυτό προτείνουμε:
Ανωτατοποίηση καλλιτεχνικών σπουδών με ένα επιπρόσθετο έτος, με ευθύνη των Πανεπιστημίων. Κάθε ηθοποιός/καλλιτέχνης/μουσικός/χορευτής να έχει δυνατότητα συνέχισης των σπουδών του με μια αίτηση είτε στα Παιδαγωγικά τμήματα, είτε στα Θεατρολογικά, όπου θα λαμβάνει παιδαγωγική επάρκεια και πιστοποίηση τετραετούς φοίτησης, με αντίστοιχη αναγνώριση της προηγηθείσας τριετούς στην καλλιτεχνική του σχολή.
Θέτουμε αυτήν την πρόταση προς συζήτηση, ώστε να αναλάβει το ίδιο το κράτος την επίλυση ενός προβλήματος που το ίδιο δημιούργησε, το ίδιο αδιαφόρησε να λύσει επί σειρά ετών και το ίδιο έχει υποχρέωση να επιλύσει.
- Ζητούμε την απόσυρση της σχετικής παραγράφου από το Π.Δ. 85/22 που αφορά την κατάταξη των πτυχιούχων καλλιτεχνών στο επίπεδο απολυτηρίου Λυκείου.
- Ζητούμε άμεση έναρξη διαβούλευσης προς επίλυση ενός προβλήματος που προκαλεί μεγάλη κοινωνική αναστάτωση.
- Ζητούμε αναγνώριση και κατοχύρωση καλλιτεχνικών πτυχίων σε συνδυασμό με αντίστοιχη επαγγελματική κατοχύρωση, με ελάχιστες αμοιβές, απαγόρευση ωρομίσθιας απασχόλησης και αναγνώριση προϋπηρεσίας.
- Οι καλλιτέχνες μας δεν είναι ανειδίκευτοι εργάτες. Είναι συνεχώς ειδικευόμενοι επαγγελματίες.
- Ζητούμε σεβασμό για τους καλλιτέχνες. Απαιτούμε σεβασμό και εργασιακή κατοχύρωση για τους επαγγελματίες της Τέχνης.
ΚΚΕ: Να αποσυρθεί άμεσα το Προεδρικό Διάταγμα που υποβαθμίζει τις καλλιτεχνικές σχολές
«Η κυβέρνηση της ΝΔ, με αιφνιδιαστικό Προεδρικό Διάταγμα που αφορά το προσοντολόγιο για τον δημόσιο τομέα, εξισώνει τα -αναγνωρισμένα από το ΥΠΠΟΑ – πτυχία των αποφοίτων των δραματικών σχολών, ωδείων, σχολών χορού και κινηματογράφου με το απολυτήριο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Με βάση αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, οι απόφοιτοι των σχολών αυτών, παρότι έχουν πραγματοποιήσει 3-4 χρόνια κοπιαστικές σπουδές μετά το Λύκειο, αποκλείονται από τον διορισμό τους στο δημόσιο. Για να προσληφθούν, απαιτείται επιπλέον πτυχίο ΑΕΙ οποιασδήποτε μάλιστα ειδικότητας. Παράλληλα, υποβαθμίζονται τα εργασιακά δικαιώματα ακόμη και σε όσους ήδη εργάζονται σε ΟΤΑ, ωδεία και άλλους τομείς» αναφέρει το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του και επισημαίνει στη συνέχεια:
«Το Προεδρικό Διάταγμα δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία. Είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που ακολουθούν διαχρονικά οι κυβερνήσεις, ειδικά των τελευταίων χρόνων, απορρίπτοντας το αίτημα καλλιτεχνικών σωματείων για τη συγκρότηση ενός δημόσιου και δωρεάν συστήματος καλλιτεχνικής εκπαίδευσης από τα πρώτα σχολικά χρόνια ως το Πανεπιστήμιο. Στο έδαφος του πολιτισμού-εμπόρευμα, επιδιώκουν να συντηρούν και να διευρύνουν την πανσπερμία και την ανομοιομορφία των καλλιτεχνικών σχολών, που στην πλειονότητά τους είναι ιδιωτικές.
Γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια, με βάση και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, αντί για την ένταξη της αδιαβάθμιτης μεταδευτεροβάθμιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην Ανώτατη, Πανεπιστημιακή βαθμίδα, ενισχύεται η συζήτηση για διαβάθμισή της με την κατάταξή της στην ‘κατηγορία 5’, δηλαδή την εξίσωσή της με τα δίχρονα ΙΕΚ.
Αυτό άλλωστε επιχειρήθηκε να πραγματοποιηθεί και από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία κάτω από την πίεση του κινήματος αναγκάστηκε να αποσύρει το 2019 το σχετικό άρθρο του “ν. Γαβρόγλου”, που αφορούσε τους μουσικούς.
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως μια τέτοιου είδους διαβάθμιση, όχι μόνο θα οδηγήσει σε υποβάθμιση τις καλλιτεχνικές σπουδές, αλλά και θα παραπέμψει στις καλένδες το υπερώριμο αίτημα για τη δημιουργία Ανώτατων Καλλιτεχνικών Σχολών, πανεπιστημιακού επιπέδου».
Το ΚΚΕ τονίζει, καταλήγοντας στην ανακοίνωσή του, ότι «με αφορμή αυτή την εξέλιξη και τις μαζικές αντιδράσεις σπουδαστών και καλλιτεχνικών σωματείων, είναι ανάγκη να πυκνώσουν οι αγωνιστικές πρωτοβουλίες σε όλους τους χώρους πολιτισμού και εκπαίδευσης για να διεκδικηθούν:
- Η άμεση απόσυρση του απαράδεκτου ΠΔ 85/22.
- Ουσιαστικά μέτρα για την αναβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών και των καλλιτεχνικών μαθημάτων στο σχολείο.
- Συγκρότηση συστήματος δημόσιας και δωρεάν καλλιτεχνικής εκπαίδευσης από τα σχολικά χρόνια ως και το Πανεπιστήμιο.
- Μεταδευτεροβάθμια καλλιτεχνική εκπαίδευση αποκλειστικά ανώτατου, πανεπιστημιακού επιπέδου.
Αυτές είναι οι βασικές προϋποθέσεις:
- Για να αντιμετωπιστεί η κατάφωρη αδικία σε βάρος των καλλιτεχνών και των μαθητών, σπουδαστών που ακριβοπληρώνουν τις σπουδές τους για ένα πτυχίο αμφίβολης αξίας.
- Για να ανοίξει ο δρόμος σε μια καλλιτεχνική παιδεία που θα ανταποκρίνεται στο επίπεδο ανάπτυξης των Τεχνών και στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας και των ανθρώπων της Τέχνης».
ΜέΡΑ25: Φτάνει πια η απαξίωση της τέχνης
Συστηματικά τις τελευταίες δεκαετίες οι κυβερνήσεις υποβαθμίζουν τον σύγχρονο πολιτισμό και απαξιώνουν τον καλλιτεχνικό κόσμο. Η απουσία σοβαρής πολιτιστικής πολιτικής, κεντρικής και περιφερειακής, εξάλλου οδηγεί τους καλλιτέχνες και τους ανθρώπους της τέχνης στην ανεργία και τη φτώχεια. Στο πλαίσιο αυτό, το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 “Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο-Κλαδολόγιο)” είναι απολύτως συνεπές με την καταστροφική αυτή πολιτική, εφόσον εκμηδενίζει τα επαγγελματικά δικαιώματα των διπλωμάτων των (τ. ανωτέρων) σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης.
Με αυτόν τον τρόπο, οι εποπτευόμενες από το κράτος αλλά και οι δημόσιες σχολές καλλιτεχνικής εκπαίδευσης υποβαθμίζονται σε ΔΕ και εξομοιούνται με επαγγελματικά ή άλλα λύκεια, παρόλο που ο ιδρυτικός τους νόμος τις κατέτασσε στην ανώτερη βαθμίδα της εκπαίδευσης (ΤΕΙ). Ύπουλα διακυβεύεται και η ισχύς της ΚΥΑ για την ισοτίμηση των διπλωμάτων δραματικών σχολών με πτυχία ΤΕΙ μέχρι το 2003 (ΦΕΚ Β’ 3196/2-8-2018), εφόσον το επίμαχο ΠΔ κατισχύει της ΚΥΑ, διευρύνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο το νομοθετικό κενό για τη διαβάθμιση των πτυχίων και συνακολούθως για τα επαγγελματικά δικαιώματα όχι μόνο μετά αλλά ακόμη και πριν το έτος 2003, οπότε και καταργήθηκε η ανώτερη βαθμίδα στην εκπαίδευση με οδηγία της ΕΕ.
Επίσης, η έκδοση του ΠΔ έγινε λίγο πριν τη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ που αφορά τη συνταγματικότητα της παραπάνω ΚΥΑ, συνιστώντας με αυτό τον τρόπο και παρέμβαση στη Δικαιοσύνη.
Για μια ακόμα φορά βρισκόμαστε στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση με την κυβέρνηση που απαξιώνει ολοκληρωτικά τον πολιτισμό.
Στεκόμαστε στο πλευρό του καλλιτεχνικού κόσμου απαιτώντας:
- Ίδρυση επιτέλους Δημόσιας Σχολής Παραστατικών Τεχνών επιπέδου ΑΕΙ κατά τα πρότυπα της Σχολής Καλών Τεχνών.
- Καμία υποτίμηση διπλωμάτων – Επαναφορά ισοτίμησης διπλωμάτων στην ανώτατη βαθμίδα για τα διπλώματα που εκδόθηκαν ως το 2003.
- Επίλυση του ζητήματος των διπλωμάτων από το 2003 ως την ίδρυση της παραπάνω Σχολής με πρόβλεψη για κατ’ εξαίρεση ένταξη των δραματικών σχολών καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στην ανώτερη βαθμίδα.
- Ριζική αλλαγή της χάραξης πολιτιστικής πολιτικής και του παραγωγικού μοντέλου. Ο πολιτισμός δεν είναι μια γαρνιτούρα στο τουριστικό προϊόν της χώρας. Είναι δικαίωμα και πλούτος που ανήκει σε όλες και όλους και με αυτό το κριτήριο πρέπει να χαράσσεται το σχέδιο της δημόσιας χρηματοδότησης και των πολιτιστικών θέσεων εργασίας.