Νέο καλάθι του νοικοκυριού με κουραμπιέδες και μελομακάρονα ετοιμάζει η κυβέρνηση ενόψει των Χριστουγέννων ενώ την ίδια ώρα εμφανίζεται ικανοποιημένη από τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του νέου μέτρου.
«Η αξία συνολικά για το καλάθι του νοικοκυριού από την πρώτη εβδομάδα σε όλες τις αλυσίδες είναι σήμερα σημαντικά χαμηλότερη. Υπάρχει αλυσίδα που την πρώτη εβδομάδα είχε καλάθι συνολικής αξίας περίπου 150 ευρώ και την τέταρτη εβδομάδα συνολικής αξίας κάτω από 100 ευρώ, δηλαδή ένα τρίτο χαμηλότερα» επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα για την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής του μέτρου.
Επιπλέον, ανέφερε πως στα 816 προϊόντα, περίπου τα 560 προϊόντα έχουν σταθερές τιμές εδώ και ένα μήνα, σε 130 προϊόντα έχουν μειωθεί οι τιμές τους και σε συνολικά 50-60 προϊόντα έχουν αυξηθεί οι τιμές, κυρίως σε νωπά προϊόντα, που εξαρτώνται από τον καιρό και από τη διαθεσιμότητα.
«Άρα λοιπόν, είναι τελείως προφανές ότι το καλάθι έχει συμβάλει στο να κερδίζουν οι καταναλωτές λεφτά. Ο ΙΕΛΚΑ που κάνει τη μεγάλη μελέτη για τον εμπορικό κόσμο των σουπερμάρκετ, την προηγούμενη βδομάδα δημοσίευσε μελέτη, όχι με τις καινούργιες μειώσεις και έβγαζε ότι αν κάποιος αγοράζει τα προϊόντα στο καλάθι, κερδίζει τη βδομάδα περίπου 20 ευρώ» τόνισε ο κ. Γεωργιάδης.
Και οι βιομηχανίες κάνουν καλύτερες τιμές στα σουπερ μάρκετ, σημείωσε ο Υπουργός, δεδομένου ότι μπαίνουν τα επώνυμα προϊόντα στο καλάθι. «Και αυτό γιατί συμβαίνει διότι οι βιομηχανίες βλέπουν ότι χάνουν πελάτες προς το καλάθι του νοικοκυριού και ρίχνουν τις τιμές για να κρατήσουν το μερίδιο της αγοράς τους. Έτσι δουλεύει. 8 στα 10 προϊόντα στο καλάθι είναι επώνυμα πια. Δεν είναι ιδιωτικής ετικέτας» προσέθεσε ο κ. Γεωργιάδης.
«Εμένα δεν μου αρέσουν οι θριαμβολογίες όταν έχουμε ένα φαινόμενο τόσο δυσβάσταχτο για τον καταναλωτή και τον πολίτη όσον αφορά τον πληθωρισμό και ακρίβεια. Θέλω να το ξεκαθαρίσω ότι αντιλαμβανόμαστε πλήρως ότι ο κόσμος υποφέρει, ότι τα εισοδήματα του συμπιέζονται και ότι έχει την ανησυχία ότι υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής του από τον τερατώδη πληθωρισμό» είπε ο κ. Γεωργιάδης.
Ο Γεωργιάδης για το χριστουγεννιάτικο «καλάθι του νοικοκυριού»
Σε σχέση με το εορταστικό καλάθι, το αργότερο έως το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα γίνουν οι ανακοινώσεις.
«Είμαστε στις διαπραγματεύσεις γιατί αυτό που συζητάμε είναι πρώτον, ποια προϊόντα θα μπουν στο εορταστικό καλάθι που πάνω κάτω τα έχουμε συμφωνήσει, αλλά δεύτερον, θα πρέπει πριν τα ανακοινώσουμε να έχουν δέσμευση οι αλυσίδες για τη διαθεσιμότητα γιατί όταν μπαίνει κάτι στο καλάθι, θα πρέπει να το βρίσκει ο καταναλωτής» σημείωσε ο υπουργός.
«Ο στόχος μας είναι να μπορεί ο κόσμος να βρίσκει κάθε εβδομάδα καλύτερες τιμές. Όσο εμείς οι καταναλωτές επιλέγουμε προϊόντα από το “καλάθι”, τόσο οι αλυσίδες θα έχουν συμφέρον κάθε εβδομάδα και οι προμηθευτές τους να μειώνουν τις τιμές και έτσι θα κερδίσουμε όλοι χρήματα» είχε δηλώσει πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.
Καλάθι του νοικοκυριού για άτομα με παθήσεις
«Ξεκινάμε το καλάθι για ειδικές κατηγορίες περίπου 15 προϊόντα και θα είναι όχι μόνο για διαβητικούς ανθρώπων που έχουν προβλήματα υγείας και σκεφτόμαστε και το εορταστικό καλάθι» συμπλήρωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Έτσι, στο καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να μπουν και νέα προϊόντα που θα απευθύνονται σε ειδικές κατηγορίες καταναλωτών με συγκεκριμένα προβλήματα υγείας, όπως υποκατάστατα ζάχαρης και δημητριακά ολικής άλεσης.
Ακόμα και στην τρίτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου πάντως τα προβλήματα δεν λείπουν καθώς οι καταναλωτές διαμαρτύρονται ότι δεν βρίσκουν τα προϊόντα που αναζητούν. Ότι όταν τελειώνουν δεν αντικαθίστανται η ακόμα βρίσκουν συσκευασίες με τους ίδιους κωδικούς και μικρότερη ποσότητα.
Τι έχει αλλάξει σε ποσότητες και τιμές
Οι περισσότερες από τις αλυσίδες «πείραξαν» τη σύνθεση του «καλαθιού» τους, κυρίως ως προς τα προϊόντα και τις συσκευασίες (αντικατάσταση ενός επώνυμου προϊόντος με παρόμοιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας ή αλλαγή κωδικού μεγαλύτερης ποσότητας με κωδικό μικρής ποσότητας) και λιγότερο σε ότι αφορά τις τιμές στους ίδιους κωδικούς, όσους δηλαδή διέθεταν και την προηγούμενη εβδομάδα.
Το αποτέλεσμα είναι το «καλάθι του νοικοκυριού» να εμφανίζεται σε γενικές γραμμές φθηνότερο, αλλά όχι σε απόλυτα συγκρίσιμα είδη, καθώς η μείωση της συνολικής αξίας σε λίγες περιπτώσεις οφείλεται σε μείωση της τιμής των ίδιων προϊόντων.
Πάντως οι καταναλωτές, ενδεχομένως σύντομα να έχουν κι άλλες επιλογές, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον 3 αλυσίδες με τζίρο μικρότερο των 90 εκατ. ευρώ εξετάζουν την πιθανότητα να λανσάρουν τα δικά τους «καλάθια».