07:42
21/11/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας
07:42
21/11/2024
Search
Close this search box.

NEWSLETTER

Eγγραφείτε στο newsletter και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα της επικαιρότητας.
*Θα χρησιμοποιηθεί σύμφωνα με την πολιτική απορρήτου μας

Πέθανε ο ζωγράφος Πιερ Σουλάζ, ο ξεχωριστός καλλιτέχνης με τους πίνακες σε μαύρο χρώμα – Έργα του πωλήθηκαν ακόμη και προς 15 εκατ. ευρώ

Πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Πιερ Σουλάζ / Φωτογραφία: ΑΠΕ

Πίνακας του Γάλλου ζωγράφου Πιερ Σουλάζ / Φωτογραφία: ΑΠΕ

26.10.2022
20:05
Τελευταία ενημέρωση: 26/10/2022 • 23:56
Τι έγραψε ο Εμανουέλ Μακρόν για τον Πιερ Σουλάζ

Ο Πιερ Σουλάζ, ο Γάλλος αφηρημένος ζωγράφος που έγινε πιο γνωστός για τους πειραματισμούς του με διαφορετικές αποχρώσεις του μαύρου απεβίωσε σε ηλικία 102 ετών, όπως ανακοίνωσε το μουσείο που είναι αφιερωμένο στη ζωή και στο έργο του στη γενέτειρά του Ροντέ, στη νοτιοδυτική Γαλλία.

Ο Σουλάζ, ο οποίος σύμφωνα με τον επικεφαλής του μουσείου, Μπενουά Ντεκρόν, απεβίωσε χθες, Τρίτη, το βράδυ στο νοσοκομείο, είχε εργαστεί αποκλειστικά με το μαύρο από το 1979, κυρίως με μια σειρά έργων που αποκαλούσε Outrenoir («Πέρα από το μαύρο»).

Γεννημένος παραμονή Χριστουγέννων του 1919, ο Πιερ Σουλάζ δημιούργησε επίσης 104 βιτρό που κοσμούν την εκκλησία Σεντ Φουά της Κονκ στη νοτιοδυτική Γαλλία.

Πώς αποχαιρέτισε ο Εμανουέλ Μακρόν τον Πιερ Σουλάζ

«Ο Πιέρ Σουλάζ ήξερε πως να επανεφεύρει το μαύρο, κατορθώνοντας να λάμψει εκεί το φως. Πέραν του μαύρου, τα έργα του είναι ζωντανές μεταφορές όπου καθένας από εμάς μπορούσε να δει την ελπίδα» έγραψε ο Γάλλος πρόεδρος σε ανάρτησή του για τον Γάλλο ζωγράφο.

Ο αδιαμφισβήτητος δάσκαλος της ζωγραφικής σε μαύρο χρώμα

Θεωρείται ο αδιαμφισβήτητος δάσκαλος της ζωγραφικής με μαύρο χρώμα, της ριζοσπαστικής αφαίρεσης στην υπηρεσία της ύλης και του φωτός. Ο Πιερ Σουλάζ είναι μια από τις τελευταίες μεγάλες μορφές της μοντέρνας τέχνης. Το έργο του, που εκτίθεται σε όλο τον κόσμο, είναι πλούσιο και ξεπερνά τους 1550 πίνακες. Η καριέρα του επισφραγίστηκε με το άνοιγμα ενός μουσείου στο Ροντέ το 2014, μετά από δωρεά μιας ομάδας έργων του.

Από το 1967 και μετά, η παρουσία άλλων χρωμάτων εκτός από το μαύρο εξαφανίστηκε από τους πίνακες του Πιερ Σουλάζ και το φόντο έγινε λευκό, σαν να επρόκειτο για μια επιστροφή στις απαρχές του καλλιτέχνη. Οι μορφές αυξάνονταν, αρχικά δίπτυχα, στη συνέχεια σύνολα τεσσάρων ή έξι καμβάδων.

Η μέθοδος του «κρεμάσματος» εξελίχθηκε ανάλογα: για πρώτη φορά στο Χιούστον το 1966, ο ζωγράφος αποκόλλησε τα έργα από τον τοίχο, κρεμώντας τα από την οροφή, ενώ αργότερα επέλεξε κάθετα μεταλλικά καλώδια πάνω στα οποία τα έργα τοποθετήθηκαν πλάτη – πλάτη, αναπτύσσοντας μια δική τους αρχιτεκτονική στις αίθουσες του μουσείου.

Το φθινόπωρο του 1979, στο διάσημο κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι, με αφορμή μια παρουσίαση πρόσφατων έργων ζωγραφικής, ο καλλιτέχνης μπόρεσε να γενικεύσει την εφεύρεσή του. «Ζωγράφιζα και το μαύρο χρώμα είχε εισβάλει στον καμβά. Μου φάνηκε ότι δεν υπήρχε διέξοδος, δεν υπήρχε ελπίδα. Για ώρες κοπίαζα, βάζοντας ένα είδος μαύρης πάστας, βγάζοντάς την, προσθέτοντας περισσότερη και βγάζοντάς την ξανά. Είχα χαθεί σε έναν βάλτο (…) Αυτό το νέο πράγμα πήγαινε πολύ μακριά μέσα μου, έτσι ώστε συνέχισα έτσι μέχρι να εξαντληθώ» έλεγε.

«Πήγα για ύπνο. Και όταν, δύο ώρες αργότερα, πήγα να αναρωτηθώ τι είχα κάνει, είδα έναν άλλο τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε η ζωγραφική- δεν βασιζόταν πλέον σε σταθερές συμφωνίες ή αντιθέσεις χρωμάτων, φωτός και σκότους, μαύρου και χρώματος ή μαύρου και λευκού. Αλλά περισσότερο από αυτή την αίσθηση του καινούργιου, αυτό που βίωνα άγγιζε μυστικές και ουσιαστικές περιοχές μέσα μου» συμπλήρωνε ο Πιερ Σουλάζ σύμφωνα με τη Le Monde.

Οι τιμές των έργων του Σουλάζ ξεκινούν από περίπου 200 ευρώ για μια μεταξοτυπία ή λιθογραφία και μπορούν να φτάσουν τα 15.000.000 ευρώ για ένα λάδι σε καμβά. Οι τιμές των έργων του Soulages ξεκινούν από περίπου 200 ευρώ για μια μεταξοτυπία ή λιθογραφία και μπορούν να φτάσουν τα 15.000.000 ευρώ για ένα λάδι σε καμβά. Η παραγωγή των πινάκων του σε καμβά απαιτούσε μια αργή επεξεργασία, όπου οι διάφορες αποχρώσεις του γκρι αποκαλύπτουν, με την υπέρθεση, αντιθέσεις που κυμαίνονται από το σκούρο στο διάφανο.



ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναζήτηση