Λένε πως πάντα ο πιο λαμπερός σταρ καταφθάνει σε μια εκδήλωση τελευταίος για να κάνει εντύπωση. Αν είναι πράγματι αυτό το «σαβουάρ φερ» των αστέρων, τότε ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης φρόντισε να μπει στον τηλεοπτικό στίβο τελευταίος και σίγουρα θα κάνει σούσουρο.
Ο δημιουργός επιστρέφει στην τηλεόραση έπειτα από 12 χρόνια με μια σειρά «στοίχημα», τόσο για τον ίδιο, όσο όμως και για το MEGA. Το Maestro βάζει στόχο να μπει η Ελλάδα στον χάρτη των παραγωγών χωρών που μπορούν να εξάγουν μυθοπλασία και αν κρίνουμε από τα πρώτα δείγματα, όλα συνηγορούν πως δεν είναι καθόλου απίθανο να τον πετύχει.
Στα εννιά επεισόδια του «Maestro», ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης αφηγείται αριστοτεχνικά μια συναρπαστική ιστορία πάθους και σύγκρουσης. Ένα καστ ταλαντούχων ηθοποιών ενσαρκώνει πολυδιάστατους ήρωες, μέσα από τους οποίους ο δημιουργός επιχειρεί να εμβαθύνει στην ψυχοσύνθεση χαρακτηριστικών τύπων της κοινωνίας μας.
Χριστόφορος Παπακαλιάτης, ένας τηλεοπτικός και κινηματογραφικός Μίδας
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης, είτε είναι του γούστου σου, είτε όχι, είναι μια κατηγορία μόνος του στην ελληνική μυθοπλασία εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια. Ερωτικά δράματα, διλήμματα μεταξύ του πρέπει και του θέλω, μεγάλες αγάπες που αψήφησαν τους νόμους Θεού και ανθρώπων, είναι τα στοιχεία με τα οποία μπολιάζει ο σεναριογράφος τις σειρές του. Τις πασπαλίζει βέβαια με κινηματογραφική φωτογραφία, βασανισμένη (με την έννοια της άοκνης αναζήτησης) μουσική και πάντοτε προσεγμένο και επιλεγμένο καστ.
Γιατί όταν ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης έπειθε την κατά βάση θεατρική Φιλαρέτη Κομνηνού να τον συνοδεύσει στην πρώτη του σεναριακή απόπειρα, κανείς δεν μπορούσε να υπολογίσει πως μέσα από τις σειρές του θα παρακολουθούσαμε την τελευταία τηλεοπτική εμφάνιση του Αλέκου Αλεξανδράκη, μια από τις σπάνιες εμφανίσεις (έπειτα από μακρά πορεία στα ’90s) της Νένας Μεντή και τώρα στο Maestro το βάπτισμα του πυρός της αξεπέραστης Χαρούλας Αλεξίου.
Ακολουθώντας το γνωστό δημοσιογραφικό κλισέ, κατά το οποίο ο γράφων περιγράφει τον ήρωα του άρθρου σαν να τον γνωρίζει χρόνια, θα τολμήσω να πω, πως ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης είναι επίμονος, είναι φιλόδοξος και ονειροπόλος. Κι ας απαντά πολλές φορές με το αφόρητα κλισέ «μη μου μιλάτε όταν δουλεύω». Το είδα αυτό στον τρόπο με τον οποίο υποδέχτηκε τους δημοσιογράφους στη συνέντευξη Τύπου πριν μερικές ημέρες.
Ο ηθοποιός στάθηκε στη σκηνή του Μουσείου Μπενάκη και μίλησε πραγματικά με πάθος για το Maestro. Όπως είπε και όπως διαπίστωσε όποιος βρέθηκε στην προβολή, η σειρά δημιουργήθηκε με προδιαγραφές κινηματογραφικής ταινίας και η μόνη διαφορά με ένα φιλμ είναι πως εδώ θα πρέπει να γίνει δουλειά για υλικό 9 ωρών, όσα και τα επεισόδια του σίριαλ.
Εν κατακλείδι, ακόμη κι αν το όνειρό του Παπακαλιάτη σε πολλούς μοιάζει πολύ συνυφασμένο με το πολυπαιγμένο «αμερικάνικο όνειρο» της κινηματογράφησης ή θυμίζει κάποιες φορές τα όνειρα άλλων, στο τέλος της ημέρας είναι το όνειρό του! Άλλωστε, φαίνεται πως σε χιλιάδες κόσμου αρέσει να ονειροβατεί μέσα από το μυαλό του Χριστόφορου.
Η φρενίτιδα για τις ταινίες του Παπακαλιάτη στο σινεμά
Μην πάτε μακριά. Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης δεν έφερε απλά την επανάσταση στην τηλεοπτική δραματουργία, επιβάλλοντας εξωτερικά γυρίσματα, σκηνές με κασκαντέρ (το αυτοκίνητο που έπεφτε από τη γέφυρα στη σειρά «Δυο Μέρες Μόνο» το 2005 μπορεί να φαίνεται ασήμαντο, αλλά ήταν από τις λίγες σκηνές με κασκαντέρ για τα ελληνικά δεδομένα) και ηθοποιούς «είδωλα»! Ο δημιουργός επιχείρησε το ίδιο και στο σινεμά και κατάφερε να σηκώσει τον Έλληνα από τον καναπέ.
Η πρώτη του ταινία με τίτλο «Αν» έκοψε μισό εκατομμύριο εισιτήρια, στη μέση ακριβώς της οικονομικής κρίσης το 2012, ενώ ακολούθησε και το «Ένας άλλος κόσμος» που ανακηρύχθηκε η πιο πετυχημένη εμπορικά ταινία της τελευταίας δεκαετίας στην Ελλάδα.
Τα νούμερα λοιπόν μιλούν από μόνα τους και όπως είχε πει ένας άλλος «μάγος» της τηλεθέασης και των εισιτηρίων κάποτε, ο Νίκος Φώσκολος, «τίποτα δεν διαχωρίζει μιαν επιτυχία από την άλλη. Ο κόσμος θέλει να δει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Και για να το βλέπει κάτι του δίνει».
Πώς ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης έγινε αυτός που είναι σήμερα
Αν κρίνω από τις απανταχού «γκρούπις» του δημιουργού, η πρώτη του σειρά το 1999, η μόνη που έχω παρακολουθήσει από την αρχή ως το τέλος, δεν ανήκει στις αγαπημένες του φαν κλαμπ.
Η σειρά «Η Ζωή Μας Μια Βόλτα» περιελάμβανε όμως όλα εκείνα τα στοιχεία που είδαμε στη συνέχεια στις σειρές του Παπακαλιάτη. Ανεκπλήρωτος έρωτας, δυνατές φιλίες, μεγάλα διλήμματα και ο χρόνος που σκεπάζει, αλλά δεν σκοτώνει τις μεγάλες αγάπες.
Πρέπει να τονίσουμε εδώ πως από εκείνη τη σειρά ξεχώρισαν λίγο παραπάνω η Γωγώ Μπρέμπου (που την είδαμε ξανά φέτος στον «Παράδεισο των Κυριών»), ο Χάρης Ασημακόπουλος (που το κοινό λάτρεψε ως Μάρκο στην Πολυκατοικία) και η Δάφνη Λαμπρόγιαννη (η οποία μεγαλούργησε στο «Είσαι το ταίρι μου» δυο χρόνια αργότερα).
Το 2000 ακολούθησε η σειρά «Να με προσέχεις», όπου δύο αδέρφια ερωτεύονται την ίδια γυναίκα. Η σειρά με πρωταγωνιστές τον ίδιο φυσικά, αλλά και τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη – παππούς τους ήταν ο μοναδικός Αλέκος Αλεξανδράκης – σημείωσε τεράστια επιτυχία στους πίνακες τηλεθέασης.
Fun Fact: Σε εκείνη τη δεύτερη σειρά του, ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης είχε ήδη ανακαλύψει και ερωτευτεί τους Παξούς τους οποίους και αποθεώνει στο Maestro.
Διαβάζουμε στο στόρι της σειράς «ο Αλέξανδρος (Χριστόφορος Παπακαλιάτης) ερωτεύεται την Έλλη στους Παξούς που πηγαίνουν διακοπές, κοπέλα και μετέπειτα σύζυγο του αδερφού του, ενώ η Ναταλία με τη Μαριάννα γνωρίζουν τον έρωτα στο πρόσωπο ενός αμφιφυλόφιλου και ενός παντρεμένου αντίστοιχα, χωρίς να γνωρίζουν βέβαια την αλήθεια. Στα προβλήματά τους προσπαθεί να βρει λύση ο καλοκάγαθος και δυστυχώς παράλυτος παππούς τους.
Ακολούθησε την άνοιξη του 2003, η σειρά «Κλείσε τα μάτια» στην οποία το ερωτικό τρίγωνο θα μεταλλασσόταν μεταξύ του Χριστόφορου – σταθερής γωνίας του τριγώνου σε κάθε σίριαλ – της μητέρας (Πέμυ Ζούνη) και της κόρης (Ιωάννα Παππά) της.
Από εκείνη τη σειρά, ίσως να έχει μείνει πιο έντονα η σκηνή, cliffhanger στην οποία όλοι οι πρωταγωνιστές εμφανίζονται αιμόφυρτοι στο πάτωμα μετά από έναν πυροβολισμό. Το στιγμιότυπο ήταν τόσο ισχυρό στην pop κουλτούρα της εποχής, που το σατίρισε ο Γιώργος Καπουτζίδης λίγο αργότερα στη σειρά «Σαββατογεννημένες».
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης είχε πλέον εδραιωθεί στη μυθοπλασία και έτσι έναν χρόνο αργότερα, υπέγραψε την επόμενη σειρά του (πάντα και μόνο) με το MEGA, με τίτλο «Δυο μέρες μόνο».
Παρότι αναβίωσε ένα λατρεμένο τραγούδι της Δήμητρας Γαλάνη από το μακρινό 1991 (όπως άλλωστε είχε κάνει και με το «Να Με προσέχεις» του Νίκου Πορτοκάλογλου) δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί το «Κλείσε τα μάτια» από πλευράς τηλεθέασης.
Τρία χρόνια αργότερα, ήρθε η τελευταία του τηλεοπτική απόπειρα, με τη σειρά «Τέσσερις», στην οποία συνεργάστηκε με την Νένα Μεντή που υποδύθηκε τη μητέρα εκείνου και των Νίκου Κουρή, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου και Πάνου Μουζουράκη.
Τέσσερα αδέρφια, εκ των οποίων καθένας, ανάλογα με την προσωπικότητά του εκπροσωπεί μια διαφορετική εποχή του χρόνου, χάνουν τον πατέρα τους με απροσδόκητο τρόπο και συνεχίζουν τις ζωές τους, προσπαθώντας να ανακαλύψουν τα κρυφά μυστικά της – φαινομενικά άψογης – οικογένειάς τους.
Κι αν το σενάριο σας θυμίζει κάτι, είναι αλήθεια πως πλησίαζε αρκετά την αμερικανική σειρά Brothers And Sisters. Η σειρά περιστρέφεται γύρω από τις ζωές της οικογένειας Γουόκερ, και ξεκινά ουσιαστικά όταν τα μέλη της μαθαίνουν πως ο πατέρας τους διατηρούσε μια δεύτερη κρυφή ζωή και μια ακόμη οικογένεια για την οποία κανείς δεν γνώριζε τίποτα.
Από την άλλη, το σενάριο και των δύο σειρών μοιάζει τόσο χαρακτηριστικά δεδομένο, αν μιλάμε για τηλεοπτικά δράματα, που δεν θα «κολαστούμε άδικα».
Η αγάπη του Χριστόφορου Παπακαλιάτη για τα «Φιλαράκια»
Και μια και μιλάμε για ομοιότητες, στο διαδίκτυο έχουν κυκλοφορήσει δεκάδες σκηνές, από διάφορες σειρές, στις οποίες ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης μοιάζει να έχει εμπνευστεί την πλοκή από κάποια αντίστοιχη σκηνή της θρυλικής σειράς τα Φιλαράκια.
Όπως για παράδειγμα εκείνη στο «Κλείσε τα μάτια», όπου ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης αποκαλύπτει στους φίλους του πως η κοπέλα του είναι έγκυος:
Ή πάλι μια άλλη, στην οποία οι τρεις φίλοι προσπαθούν να κάνουν πρόβα τα λόγια σε ένα σίριαλ από το οποίο θέλει να περάσει καστινγκ ο Άρης Σερβετάλης:
Υπάρχει και εκείνη η σκηνή στη σειρά «Να με προσέχεις», όπου ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, ως άλλη Ρέιτσελ, πείθεται από τους φίλους του να κόψει τις πιστωτικές κάρτες του για να μην εξαρτάται πλέον οικονομικά από τον πατέρα του: