Ένα «καλάθι της νοικοκυράς» με 50 διαφορετικά προϊόντα, απαραίτητα για τη διαβίωση του νοικοκυριού, στις τιμές των οποίων θα γίνει προσπάθεια συγκράτησης αυξήσεων, στο μέγιστο δυνατόν βαθμό, θα παρουσιάσουν τα σούπερ μάρκετ, μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Αυτό συμφωνήθηκε στη συνάντηση που είχε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, του ΣΕΛΠΕ και της ΕΣΕΕ. Ο υπουργός δήλωσε ότι η σημερινή συνάντηση κατέληξε στην προαναφερόμενη συμφωνία αλλά την ερχόμενη εβδομάδα θα έχει συνάντηση και με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας με σκοπό τον περιορισμό των αυξήσεων.
«Η περίπτωση να μην έχουμε αυξήσεις στον πλανήτη τον Οκτώβριο του 2022, μην περιμένετε με έναν μαγικό τρόπο να μην υπάρχουν. Αυτό που προσπαθούμε είναι, να αφαιρέσουμε το κομμάτι της αισχροκέρδειας» είχε δηλώσει για το ίδιο θέμα την Δευτέρα ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Τι θα περιλαμβάνει το καλάθι των σούπερ μάρκετ
Σε αυτό το καλάθι, το οποίο θα προκύψει από 20 βασικές κατηγορίες και θα είναι διαφορετικό για κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ, όπως είπε ο υπουργός θα συμπεριλαμβάνονται 50 προϊόντα απαραίτητα, για τη διαβίωση ενός νοικοκυριού στο οποίο και θα δοθεί η μάχη να συγκρατηθούν οι τιμές.
Ο κ. Γεωργιάδης επεσήμανε ότι δεν τέθηκε στη συζήτηση το «πάγωμα» των τιμών, «καθώς, όπως σημείωσε, το πάγωμα δεν είναι στο χέρι των σούπερ μάρκετ. Την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε συνάντηση με όλη τη βιομηχανία για να δούμε πως και η βιομηχανία μπορεί να συμβάλλει στη συγκράτηση των αυξήσεων των τιμών».
Με διευκρινίσεις του στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, ο Υπουργός είπε ότι «δεν θα είναι κοινό το καλάθι, με ίδια προϊόντα για όλες τις αλυσίδες. Θα είναι κοινές οι κατηγορίες, εμείς δεν μπορούμε να πούμε συγκεκριμένα προϊόντα λόγω ανταγωνισμού. Τα καλάθια και τα προϊόντα θα συμπεριληφθούν και στον e-καταναλωτή, για να δει ο καθένας από που τον συμφέρει να πάρει τι, λέγοντας πως είναι «ένα έκτακτο μέτρο σε έκτακτες συνθήκες».
Και συμπλήρωσε: «πιστεύω ότι όλοι έχουν καταλάβει το μέγεθος της αναγκαιότητας τα βασικά για τη διαβίωση των Ελλήνων προϊόντα να κρατηθούν στο μέγιστο δυνατό χαμηλότερο επίπεδο».
Επίσης ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται για «συμφωνία κυρίων. Η κάθε αλυσίδα θα κάνει τη δική της πολιτική. Δεν παραβιάζουμε το δίκαιο του ανταγωνισμού. Είναι κάτι που δεν θα κάναμε ποτέ».
Η επάρκεια των προϊόντων
Επίσης, κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκε και το ζήτημα της επάρκειας των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ και επιβεβαιώθηκε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα στην τροφοδοσία της αγοράς.
«Είναι ένα θέμα που απασχολεί αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, υπό τις παρούσες συνθήκες και θέλω να τους ευχαριστήσω διότι η ελληνική αγορά, όπως και κατά την περίοδο της πανδημίας, κατάφερε να ξεχωρίσει και να μην έχει ζητήματα ελλείψεων θα καταφέρει και τώρα να έχει πλήρη επάρκεια προϊόντων παρά τις πολύ μεγάλες διεθνείς πιέσεις σε διάφορα είδη προϊόντων.
Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ καλής δουλειάς που έκαναν όλους τους προηγούμενους μήνες για να προλάβουν να έχουν τις επαρκείς προμήθειες που δημιουργούν ένα δείκτη ασφαλείας για τον Έλληνα καταναλωτή» είπε ο υπουργός.
Επίσης συζητήθηκε το ενεργειακό και μέτρα που θα βοηθήσουν στη μείωση του ενεργειακού κόστους και ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι: «η Ελλάδα δεν θα έχει κανένα μπλακ άουτ. Ειμαστε επαρκέστατα προετοιμασμένοι για αυτό. Θα είμαστε μία από τις τυχερές ενεργειακά χώρες χάρη στην καλή δουλειά της κυβέρνησης και δεν έχουμε τέτοια ζητήματα»
«Η κυβέρνηση θα παραμείνει κοντά στον κλάδο για να λύνει θεσμικά προβλήματα αλλά και προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την πορεία ώστε να συνεχίσουμε αυτή την καλή μας συνεργασία αλλά και θα παρακολουθούμε με τη μέγιστη δυνατή αυστηρότητα την εφαρμογή αυτών των αποφάσεών», πρόσθεσε.
Τέλος, ο υπουργός επανέλαβε ότι οι έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ θα είναι συνεχείς και εντατικοί σχετικά με το περιθώριο του κέρδους στα σημαντικά προϊόντα για τη διαβίωση του κόσμου σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες.
Η ακρίβεια έχει ήδη φέρει αλλαγές στις συνήθεις στα σούπερ μάρκετ
Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος σε συνδυασμό με το σφοδρό κύμα ανατιμήσεων στο ράφι, απόρροια της ενεργειακής κρίσης και της αύξησης τιμών των πρώτων υλών, αλλάζουν τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και σκληραίνουν τους όρους του παιχνιδιού για τα επώνυμα καταναλωτικά είδη.
Ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε τυχαίο δείγμα 1.500 νοικοκυριών με μηχανογραφημένο σύστημα CATI, έδειξε ότι το 31,8% των προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές από τα σούπερ μάρκετ είναι ιδιωτικής ετικέτας.
Ένταση με την Κάτια Μακρή
Ένταση προκλήθηκε στον «αέρα» του κεντρικού δελτίου ειδήσεων του ΑΝΤ1, ανάμεσα στον Αδ. Γεωργιάδη και στην δημοσιογράφο Κάτια Μακρή, η οποία σχολίασε πως είναι λίγοι οι έλεγχοι που γίνονται στην αγορά για την αισχροκέρδεια, καθώς ανέρχονται σε 20 κάθε εργάσιμη ημέρα.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης είπε ότι «έχουν γίνει περίπου 4.000 έλεγχοι για αισχροκέρδεια το τελευταίο εξάμηνο και οι παραβάσεις είναι 283. Υποδείξτε μου μια οποιαδήποτε περίοδο που έγιναν τόσοι έλεγχοι. Σε 40 χρόνια να μας πει ένας βουλευτής ή υπουργός, αν έχουν κάνει 4.000 ελέγχους».
«Φτάνει ο λαϊκισμός. Είναι σαν να επιτίθεστε στους υπαλλήλους του υπουργείου. Δεν υπήρχε υπηρεσία για να γίνουν έλεγχοι, φτιάχτηκε νόμος για να μπαίνουν πρόστιμα που δεν υπήρχε και έχουν μπει όσα πρόστιμα δεν έχουν μπει από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο», είπε με εμφανή εκνευρισμό ο κ. Γεωργιάδης.