Εκτός φυλακών Κορυδαλλού αναμένεται να βρεθεί από την Πέμπτη (11/08), ο διαβόητος πλέον κλέφτης του αμύθητης αξίας πίνακα του Πάμπλο Πικάσο απο την Εθνική Πινακοθήκη, Γιώργος Σαρματζόπουλος.
Ο καθ’ ομολογίαν δράστης της κλοπής είχε κριθεί προσωρινά κρατούμενος, πριν ένα χρόνο, μετά τη σύλληψη και την απολογία του. Συγκεκριμένα, ο 6ος Τακτικός Ανακριτής, Αθανάσιος Μαρνέρης, έκανε δεκτή την αίτηση αποφυλάκισης που υπέβαλε, διά των συνηγόρων του, Σάκη Κεχαγιόγλου και Γεωργίου Δρύλλη και διέταξε την αποφυλάκιση του με ηλεκτρονική επιτήρηση, χωρίς την επιβολή άλλων περιοριστικών όρων.
«Η αποδοχή της αιτήσεως αποφυλάκισης του εντολέως μου από τον κ. Ανακριτή, είναι πράξη απολύτως σύμφωνη με το Δίκαιο και την Ποινική Δικονομία» δήλωσε σήμερα ο συνήγορός του, Σάκης Κεχαγιόγλου, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Law And Order.
«Ο ανεκτίμητης αξίας πίνακας του Πικάσο, δεν θα επέστρεφε ποτέ στην κυριότητα της Εθνικής Πινακοθήκης και του Ελληνικού Λαού, εάν δεν υπήρχε η επιθυμία, η βούληση και η πλήρης συνεργασία αλλά και η έμπρακτη μεταμέλεια του εντολέως μου, πράγμα το οποίο η Δικαιοσύνη εκτίμησε και έλαβε σοβαρά υπόψιν της» πρόσθεσε.
«Θεωρώ ότι ο κ. Σαρματζόπουλος, όταν έρθει η ώρα να αντιμετωπίσει, ελεύθερος πλέον, τους φυσικούς του δικαστές θα κριθεί με νηφαλιότητα και επιείκεια» κατέληγε ο δικηγόρος.
Η «κλοπή του αιώνα» στην Εθνική Πινακοθήκη
Η υπόθεση της κλοπής στην Εθνική Πινακοθήκη είχε απασχολήσει έντονα την ελληνική, αλλά και παγκόσμια κοινή γνώμη. Το 2012 ο κατηγορούμενος είχε παραβιάσει τα συστήματα ασφαλείας της εθνικής πινακοθήκης και έκλεψε το «Γυναικείο κεφάλι», με αριθμό έργου 1.357, αναφορά του Πικάσο στη μούσα του Ντόρα Μάαρ, το οποίο φιλοτέχνησε το 1939. Ο ίδιος ο Ισπανός καλλιτέχνης είχε δωρίσει το έργο αυτό στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στην Κατοχή.
Ο κατηγορούμενος είχε επίσης αποσπάσει το έργο «Μύλος» (1905), από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν. Το έργο αυτό αγοράσθηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.
Τέλος, ο Σαρματζόπουλος είχε κλέψει ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης των αρχών του δέκατου έβδομου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο). Το τελευταίο φαίνεται πως καταστράφηκε και δεν διασώζεται. Το έργο αποτέλεσε δωρεά το 1907 του Γρηγορίου Μαρασλή προς την Εθνική Πινακοθήκη.
Οι αστυνομικοί, όλα αυτά τα χρόνια, παρά τις προσπάθειες δεν είχαν καταφέρει να βρουν τον ψιλόλιγνο άντρα που αφαίρεσε χειρουργικά τον πίνακα του Πικάσο, αξίας άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ. Ο μόνος που τον είδε ήταν ένας φύλακας. Ο δράστης φέρεται να παραπλάνησε τον φύλακα με ψεύτικους συναγερμούς και κατάφερε να εισέλθει στο εσωτερικό της Εθνικής Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτηρίου.
Ο 49χρονος είχε ομολογήσει την κλοπή και στη συνέχεια είχε οδηγήσει τους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη, όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ. Στη συνέχεια τα έργα αναγνωρίστηκαν από τον τότε διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.
Στους αστυνομικούς είχε πει ότι αγαπάει την τέχνη και ότι δεν ήθελε να πουλήσει τα έργα, ωστόσο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΑΠΕ τότε, η αστυνομία έχει πληροφορίες ότι προσπαθούσε να βρει αγοραστή στο εξωτερικό.
Το κωμικοτραγικό στιγμιότυπο μετά την επιστροφή του Πικάσο
Πέραν όμως της διαλεύκανσης μιας υπόθεσης η οποία ταλάνιζε τις αρχές από το 2012, η κοινή γνώμη παρακολουθούσε πριν έναν χρόνο την ερασιτεχνική διαχείριση ενός πολύτιμου έργου τέχνης, κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας για την υπόθεση.
Ο πίνακας του Πικάσο είχε στηριχτεί όπως, όπως από τους υπεύθυνους και τελικά έκανε βουτιά στο κενό, μπροστά στις κάμερες, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις και ανελέητο τρολάρισμα στο διαδίκτυο.