Έδαφος κερδίζουν οι ηλεκτρονικές αγορές και στην Ελλάδα. Επτά στους 10 Έλληνες χρήστες (69%) του διαδικτύου ηλικίας 16 έως 74 ετών, έκανε τουλάχιστον μία online αγορά προϊόντων και υπηρεσιών το 2021, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην 19η θέση στην Ευρώπη.
Μέσα σε έναν μόλις χρόνο και υπό το βάρος των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημικής κρίσης, το ποσοστό των Ελλήνων, που κάνουν online αγορές, αυξήθηκε στο 69% το 2021 από 59% ένα χρόνο νωρίτερα, κατατάσσοντας τη χώρα μας στη 19η θέση ανάμεσα στα 27 κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα πιο υψηλά ποσοστά online shoppers.
Η Ελλάδα δεν απέχει πολύ από τον μέσο κοινοτικό όρο: το περασμένο έτος το 74% των Ευρωπαίων – κατά μέσο όρο – έκανε online αγορές προϊόντων και υπηρεσιών για ιδιωτική χρήση, σύμφωνα με την ιστοσελίδα sepe.gr.
Και στην Ευρώπη, τα ποσοστά των online αγοραστών αυξήθηκαν το 2021, αν και όχι με ρυθμό αντίστοιχο αυτού που είχαμε στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η Eurostat, οι διαδικτυακές αγορές στην Ε.Ε. αυξήθηκαν κατά 1 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2020, όταν το 73% των χρηστών του Διαδικτύου έκανε online αγορές.
Πάντως σε μια πενταετία (μεταξύ 2016 και 2021) το ποσοστό των e-shoppers αυξήθηκε κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες (63% το 2016).
Στην κορυφή Ολλανδία και Δανία
Τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας δείχνουν ότι τα υψηλότερα ποσοστά e-shoppers το 2021 καταγράφηκαν στην Ολλανδία (94%), στη Δανία (92%) και στη Σουηδία (89%). Στον αντίποδα, οι λιγότερο φανατικοί Ευρωπαίοι με το online shopping είναι οι χρήστες του Διαδικτύου στη Ρουμανία (44%) και στη Βουλγαρία (42%).
Μεταξύ 2016 και 2021, οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις ηλεκτρονικές αγορές στην Ε.Ε. καταγράφηκαν στην Τσεχία (+27 ποσοστιαίες μονάδες), τη Σλοβενία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία (+26 ποσοστιαίες μονάδες), καθώς και την Κροατία και τη Λιθουανία (+25 ποσοστιαίες μονάδες).
«Οι αγορές στα φυσικά καταστήματα επηρεάστηκαν αρνητικά λόγω των περιοριστικών μέτρων, που επιβλήθηκαν από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, προκειμένου να αναχαιτιστεί η πανδημία. Την ίδια ώρα, οι αλλαγές στις συνήθειες και τις προτιμήσεις των καταναλωτών είχαν συνέπειες στο ηλεκτρονικό εμπόριο», αναφέρει η Eurostat.
Τι αγοράζουν
Όσον αφορά τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες για ηλεκτρονικές αγορές, αυτές ήταν το 2021 τα ρούχα (συμπεριλαμβανομένων των αθλητικών ενδυμάτων), τα παπούτσια και τα αξεσουάρ, όπου έγιναν online παραγγελίες από το 68% των αγοραστών.
Ακολούθησαν οι παραδόσεις από εστιατόρια, αλυσίδες γρήγορου φαγητού και υπηρεσίες catering (31%), τα έπιπλα, αξεσουάρ σπιτιού ή προϊόντα κηπουρικής (29%), τα καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς ή ευεξίας (27%).
Επόμενη δημοφιλής κατηγορία αγορών για τους e-shoppers πανευρωπαϊκά ήταν τα έντυπα βιβλία, περιοδικά ή εφημερίδες (25%), τα αθλητικά είδη (εκτός αθλητικών ενδυμάτων) (24%), οι υπολογιστές, tablet, κινητά τηλέφωνα και τα αξεσουάρ τους (23%) και παιδικά παιχνίδια ή είδη παιδικής φροντίδας (20%).