Δριμεία κριτική από τις αεροπορικές εταιρίες ανά τον κόσμο, αναφορικά με την πολιτική των κυβερνήσεων εν μέσω πανδημίας τα τελευταία χρόνια, πολιτική που κορυφαίος εκπρόσωπος του κλάδου χαρακτήρισε «χαώδη».
«Το κόστος της κυβερνητικής κακοδιαχείρισης ήταν ουσιαστικό. Ρήμαξε οικονομίες, διατάραξε εφοδιαστικές αλυσίδες και κατέστρεψε θέσεις εργασίας», δήλωσε ο Γουίλι Γουόλς, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA) σε συνέλευση του κλάδου.
Οι αεροπορικές εταιρίες έχουν δεχθεί πυρά από κυβερνήσεις και καταναλωτικές οργανώσεις για προβλήματα καθώς η ζήτηση για ταξίδια ανακάμπτει ταχύτερα από το αναμενόμενο αλλά η αεροπορική βιομηχανία βλέπει ένα κοινό στοιχείο στις μη συντονισμένες αποκρίσεις κυβερνήσεων στην κρίση.
Πώς μπορεί να έχει κάποιος εμπιστοσύνη σε μια τέτοια χαώδη, ασυντόνιστη και αντανακλαστική απόκριση των κυβερνήσεων;
«Υπήρχε ένας ιός, αλλά η κάθε κυβέρνηση εφηύρε τη δική της μεθοδολογία», δήλωσε ο Γουόλς στην ετήσια συνέλευση του κλάδου. «Πώς μπορεί να έχει κάποιος εμπιστοσύνη σε μια τέτοια χαώδη, ασυντόνιστη και αντανακλαστική απόκριση των κυβερνήσεων;».
Μιλώντας σε πάνω 100 επικεφαλής αεροπορικών εταιριών που έχουν συγκεντρωθεί στο Κατάρ, ο Γουόλς επικαλέστηκε έρευνες που δείχνουν ότι το κλείσιμο των συνόρων μετά βίας ανέκοψε την εξάπλωση της πανδημίας ενώ στην πραγματικότητα ‘πάγωσε’ τα διεθνή ταξίδια και γονάτισε τις οικονομίες.
«Το κλείσιμο των συνόρων δεν είναι η σωστή απάντηση σε μια πανδημία», δήλωσε ο Γουόλς.
Κρατική στήριξη στις αεροπορικές
Κυβερνήσεις σε όλο κόσμο δάνεισαν πάνω από 200 δισεκ. δολάρια ως στήριξη προς τις αεροπορικές εταιρίες για να αποφύγουν χρεοκοπίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με τη βρετανική εταιρία συμβούλων αεροπορικών εταιριών Ishka.
Οι αεροπορικές εταιρίες αναμένουν να περιορίσουν τις ζημίες το 2022 και ίσως να έχουν κέρδη την επόμενη χρονιά καθώς ανακάμπτουν τα αεροπορικά ταξίδια, σύμφωνα με την IATA.
Ο Γουόλς δήλωσε ότι οι συγκεχυμένες κυβερνητικές πολιτικές επιδείνωσαν τα προβλήματα που παρατηρούνται κυρίως στην Ευρώπη καθώς ξεκίνησαν και πάλι τα αεροπορικά ταξίδια.
Οι πρόσφατες καθυστερήσεις θεωρούνται από πολλούς ότι οφείλονται στις ελλείψεις προσωπικού καθώς ένας αυξανόμενος αριθμός εργαζομένων εγκαταλείπει τη χαμηλόμισθη εργασία στα αεροδρόμια για ευέλικτες εργασιακές πρακτικές που άνθισαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Ο επικεφαλής της Qatar Airways διατύπωσε αμφιβολίες για την αλλαγή στις εργασιακές τάσεις.
«Ο κόσμος απέκτησε την κακή συνήθεια της τηλεργασίας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Άκμπαρ Αλ Μπάκερ σε συνέντευξη Τύπου, προσθέτοντας ότι οι ελλείψεις προσωπικού στα αεροδρόμια μπορεί να περιορίσουν τη μετά την κρίση ανάπτυξη των αεροπορικών εταιριών.
Χάος στο αεροδρόμιο του Χίθροου
Την ίδια ώρα, περίπου 30 πτήσεις που με έως και 5.000 επιβάτες ακυρώθηκαν στο αεροδρόμιο Χίθροου το τελευταίο 24ωρο λόγω τεχνικών προβλημάτων που επηρεάζουν τις αποσκευές.
Το αεροδρόμιο ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρείες να περικόψουν το 10% των πτήσεων από τα δρομολόγια τη Δευτέρα. Αυτό έρχεται μετά από προβλήματα στους χώρους παραλαβής αποσκευών, με εικόνες αποσκευών που είχαν συσσωρευτεί σε υψηλά επίπεδα να εμφανίζονται την περασμένη εβδομάδα.
Σε άλλο σημείο, η EasyJet ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να περικόψει το 7% των 160.000 πτήσεων που έχει προγραμματίσει μεταξύ Ιουλίου και Σεπτεμβρίου.
Η κίνηση αυτή έγινε αφού το Gatwick, το κύριο αεροδρόμιο της EasyJet, δήλωσε ότι θα μειώσει τον αριθμό των πτήσεων που απογειώνονται από το αεροδρόμιό του κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής λόγω έλλειψης προσωπικού.
Δεκάδες χιλιάδες επιβάτες έχουν πληγεί από διαταραχές στο αεροδρόμιο και ακυρώσεις πτήσεων τις τελευταίες εβδομάδες.
Πρόκληση για αεροπορικές και κυβέρνηση στη Γερμανία το καλοκαίρι
Εξάλλου, σοβαρά προβλήματα στα αεροπορικά ταξίδια αναμένονται εντός του καλοκαιριού στη Γερμανία, εκτιμά ο υπουργός Μεταφορών Φολκερ Βίσινγκ και κάνει λόγο για «τεράστια πρόκληση για όλους».
«Χαοτική» προβλέπει ότι θα είναι η κατάσταση η αντιπρόεδρος της συνδικαλιστικής οργάνωσης Ver.di. Κριστίνε Μπέλε. Η κατάσταση στα αεροδρόμια δεν αναμένεται να βελτιωθεί σύντομα, με πολλές ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων, δηλώνει στην BILD ο κ. Βίσινγκ.
«Η κατάσταση στο ευρωπαϊκό σύστημα εναέριας κυκλοφορίας αποτελεί τεράστια πρόκληση για όλους», αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός Μεταφορών και σημειώνει ότι η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού επηρεάζει όλο και περισσότερο την καθημερινότητα.
Ακυρώνει πτήσεις η Lufthansa
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa ανακοίνωσε στις αρχές του μήνα ότι θα ακυρώσει περίπου 900 πτήσεις τον Ιούλιο, με φόντο τις ελλείψεις προσωπικού που πλήττουν τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες.
Χαιρετίζοντας την αύξηση των κρατήσεων, με την άρση των περισσότερων περιορισμών για την Covid-19 στην Ευρώπη, η Lufthansa παραδέχεται στην ανακοίνωσή της ότι δεν είναι σε θέση να καλύψει τη ζήτηση. «Οι υποδομές δεν έχουν ακόμη ανακάμψει πλήρως» από «τη σοβαρότερη κρίση που έχει υποστεί η αεροπλοΐα», δηλαδή την πανδημία, εξήγησε.
Λόγω των «οικονομικών δυσκολιών και της έλλειψης προσωπικού» η εταιρεία αποφάσισε να ακυρώσει 900 πτήσεις προς γερμανικούς και ευρωπαϊκούς προορισμούς. Οι πτήσεις αυτές θα πραγματοποιούνταν τις Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακα από και προς τα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου.
Η θυγατρική χαμηλού κόστους της Lufthansa, η Eurowings, ανέφερε, στην ίδια ανακοίνωση, ότι υποχρεώνεται να ακυρώσει «πολλές εκατοντάδες πτήσεις» τον Ιούλιο.
Είχε προηγηθεί η KLM
Η Lufthansa δεν είναι η πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία που αναγκάζεται να ακυρώσει πτήσεις λόγω έλλειψης προσωπικού. Τον Μάιο μια παρόμοια απόφαση πήρε και η ολλανδική KLM.
«Η πρόκληση αυτή τη στιγμή είναι να διαχειριστούμε την απότομη αύξηση της ζήτησης, δεδομένου ότι η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν δραστικά τα μέσα των αεροδρομίων, παραδέχτηκε τότε ο Όλιβιερ Γιάνκοβετς, ο γενικός διευθυντής της ACI Ευρώπης, της κυριότερης ένωσης ευρωπαϊκών αεροδρομίων.
Ελλείψεις προσωπικού παρουσιάζονται όχι μόνο στις εταιρείες αλλά και στα αεροδρόμια και στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Ο τομέας δυσκολεύεται να προσλάβει προσωπικό ενώ η αγορά εργασίας «είναι πολύ τεταμένη σε όλη την Ευρώπη», υποστήριξε ο Γιάνκοβετς.
Στα δύο χρόνια της πανδημίας και των περιορισμών, η Lufthansa υπέστη τεράστιες απώλειες και κατάργησε περισσότερες από 30.000 θέσεις εργασίας. Όσοι είχαν κάνει ήδη κράτηση στις πτήσεις που καταργούνται θα ενημερωθούν και θα αλλάξουν πτήση, διαβεβαίωσε η εταιρεία.
Αεροδρόμια σε αποσύνθεση: Η Ευρώπη αδυνατεί να ανακάμψει
Μπορεί η πανδημία να μοιάζει να βρίσκεται σε ύφεση και όλες οι χώρες της Ευρώπης να ελπίζουν σε ένα καλοκαίρι σαν όλα τα άλλα (προ πανδημίας), ωστόσο αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες μοιάζουν να αδυνατούν να ανακάμψουν έπειτα από χρόνια μαρασμού, περικοπών και περιορισμένης επιβατικής κίνησης.
Αφού μείωσε το προσωπικό για να αντιμετωπίσει την υγειονομική κρίση, η αεροπορική βιομηχανία αγωνίζεται τώρα να αντιμετωπίσει την επανάληψη της κυκλοφορίας, αναφέρει εκτενές ρεπορτάζ του γαλλικού BFMTV, παραπέμποντας στις σκηνές χάους στο αεροδρόμιο Άμστερνταμ-Σίπολ, στην Ολλανδία.