Με μια κούπα καφέ στο χέρι (ανακυκλώσιμη ή επαναχρησιμοποιούμενη βέβαια, μη με γιουχάρετε) παρακολουθώ σαν γραφικός γέρος στο λιμάνι, τα γλαροπούλια να ξεμακραίνουν από τη στεριά. Κάθε ένα έχει τσιμπήσει ένα μικροσκοπικό κομματάκι από τη σάρκα του κουφαριού που κείται στην ακροθαλασσιά και πετά προς τα αβαθή χορτασμένο και λιγάκι πιο ήρεμο.
Η παλίρροια βέβαια και η πείνα θα φέρουν ξανά στη στεριά το γλαροπούλι κι εκείνο θα αναζητήσει άλλο νεκρό πλάσμα για να τραφεί (εντάξει, μάλλον το γλαροπούλι που περιγράφω αυτοπροσδιορίζεται ως όρνιο. Δικαίωμά του!).
Έχετε άραγε παρατηρήσει ποτέ γλάρο προσεκτικά; Η ιαχή του στον αέρα, αλλά και το τρόπος που ζυγιάζει τον άνεμο τον κάνουν ιδιαίτερα ευχάριστο θέαμα. Από μακριά! Πλησιάζοντας όμως, παρατηρεί κανείς πως μιλάμε για ένα μεγάλο πτηνό που θα μπορούσε να γίνει απειλητικό. Άλλωστε, η μαγεία των πετούμενων είναι πως ως σμήνος, ως λεφούσι είναι αναμφισβήτητα πιο ισχυρά και από την άλλη μοιάζουν να παίρνουν ξεχωριστή οντότητα.
Ένας από μας
Κάπως έτσι και οι χρήστες των social media. Ποιος είναι εκείνος ο @Egw_O_Kanenas που απειλεί θεούς και δαίμονες και μοιάζει αδέκαστος και αμείλικτος στην απονομή δικαιοσύνης, ενώ έχει γνώμη επί παντός επιστητού; Τι κάνει στη ζωή του το @Tapeino_Xamomhlaki που μάχεται διαδικτυακά υπέρ των ιδεών του MeToo και της ισότητας των φύλων; Ενδεχομένως να είναι ένας σαν όλους εμάς, άνθρωπος της καθημερινότητας και του μόχθου που παλεύει να φέρει βόλτα τη ζωή του και τις υποχρεώσεις της.
Άνδρας σαν εμένα, παγιδευμένος ίσως στα στερεότυπα που έφτιαξε για εκείνον η κοινωνία, πως τάχα μου θα πρέπει εκείνος να είναι ο δυνατός. Κι όπου δυνατός βάλτε αναίσθητος, κτηνώδης, βίαιος ίσως! Γυναίκα σαν εσένα, που η ίδια κοινωνία βάφτισε «αδύναμο φύλο» για να ξεπλύνει πίσω από την ανημπόρια τα μύρια όσα έχει ζέψει πάνω της και την υποχρεώνει να τα βγάζει εις πέρας χωρίς να βαρυγκομά.
Κι ύστερα ήρθε το Twitter. Και ο κατά συνθήκη δυνατός άνδρας μπορεί να διατρανώσει το θυμό του μαζί με το πλήθος, για την μαλακισμένη διαφήμιση για σαμπουάν στην τηλεόραση, που κάνει τα παιδιά γυναικωτούς και πούστηδες. Να βάλει και μια σημαία, την περήφανη, την ελληνική, δίπλα στα περήφανα ποστ του.
Και έπειτα ακολούθησε το Instagram. Και η γυναίκα δίχως όνομα, μπορεί μεταξύ νοικοκυριού, καριέρας και μητρότητας – την οποία αν δεν έχει ακόμη επιτύχει παραμένει δακτυλοδεικτούμενη – να υψώσει το διαδικτυακό της ανάστημα, πλάι σε εκείνο άλλων γυναικών, λέγοντας #κιεγώ είμαι σαν κι εσένα.
Ή τέλος πάντων μια γυναίκα με λατινικό όνομα (δανείζομαι!) να μοιάζει περισσότερο με τον άνδρα του πρώτου παραδείγματος και ένας άνδρας να μοιράζεται μαζί με τις φίλες του την αγανάκτηση για τα κλισέ που χαρακτηρίζουν το φύλο του. Ο σκοπός δεν είναι να μοιράσουμε ρόλους με βάση το φύλο και την ηλικία άλλωστε. Και προφανώς το ένα κίνητρο και η μία ομάδα από την άλλη διαφέρουν και μάλιστα σημαντικά!
Όλα είναι μίσος…
Κοινός παρανομαστής όλων όμως, αποτελεί το γεγονός πως βενζίνη στις πράξεις τους, κινητήριος δύναμη της διαδικτυακής ρώμης τους, είναι ο θυμός, η απέχθεια, η αποστροφή, το μίσος. Το μίσος!
Μίσος γι’ αυτό που δεν είμαι ή μίσος για εκείνο που κρυφά μέσα μου φοβάμαι πως είμαι.
Μίσος απέναντι σε όσους επιμένουν να συντηρούν απολίτιστα στερεότυπα, επενδεδυμένα με τον μανδύα της παράδοσης και του «ιερού και του όσιου».
Μίσος για ότι δεν αντιλαμβάνομαι, που μου μοιάζει ξένο, αφύσικο και μίσος για εκείνον που κάνει πως δεν αντιλαμβάνεται πως ο ξένος δεν είναι απαραίτητα και διαφορετικός. Μίσος!
Ένα σμήνος θυμωμένων πουλιών, τα angry birds των social media, που ενώνονται σε απειλητικούς σχηματισμούς και επιτίθενται με τρόπο συντονισμένο (ο συντονισμός ρίχνει και τις πιο γερές γέφυρες) στην εκάστοτε απειλή. Πυρπολώντας το λάθος, πυροβολώντας το μέλος εκείνο που υπέπεσε στο βιβλικό αμάρτημα να κοιτάξει τα Σόδομα.
«Απαντώντας με μίσος στο μίσος, πολλαπλασιάζεις το μίσος, προσθέτοντας πιο βαθύ σκοτάδι σε μια νύχτα που ήδη είναι κενή αστεριών. Το σκοτάδι δεν μπορεί να διώξει το σκοτάδι: μόνο το φως μπορεί να το κάνει αυτό. Το μίσος δεν μπορεί να διώξει το μίσος: μόνο η αγάπη μπορεί να το κάνει αυτό», Μάρτιν Λουθερ Κινγκ.