Μπορεί η πανδημία να μοιάζει να βρίσκεται σε ύφεση και όλες οι χώρες της Ευρώπης να ελπίζουν σε ένα καλοκαίρι σαν όλα τα άλλα (προ πανδημίας), ωστόσο αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες μοιάζουν να αδυνατούν να ανακάμψουν έπειτα από χρόνια μαρασμού, περικοπών και περιορισμένης επιβατικής κίνησης.
Αφού μείωσε το προσωπικό για να αντιμετωπίσει την υγειονομική κρίση, η αεροπορική βιομηχανία αγωνίζεται τώρα να αντιμετωπίσει την επανάληψη της κυκλοφορίας, αναφέρει εκτενές ρεπορτάζ του γαλλικού BFMTV, παραπέμποντας στις σκηνές χάους στο αεροδρόμιο Άμστερνταμ-Σίπολ, στην Ολλανδία.
Στο τρίτο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης, οι ουρές φτάνουν μέχρι το εξωτερικό του κτιρίου εδώ και αρκετές εβδομάδες, κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού ασφαλείας. Εκνευρισμένα, τα ενδιαφερόμενα συνδικάτα απείλησαν με απεργιακές κινητοποιήσεις την Πέμπτη, λέγοντας ότι είναι έτοιμα για «μεγάλης κλίμακας» δράση την επόμενη εβδομάδα, καθώς οι εργαζόμενοι εξουθενώνονται από την κόπωση.
Όμως, σύμφωνα με το γαλλικό δημοσίευμα, το Άμστερνταμ είναι μόνο ένα παράδειγμα. Στις αρχές Μαΐου, ο ευρωπαϊκός κλάδος του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων (ACI Europe) παραδέχθηκε ότι υπάρχουν «σημαντικοί περιορισμοί» που οδηγούν σε συμφόρηση των αεροδρομίων σε όλη την Ευρώπη. «Η άμεση πρόκληση είναι η διαχείριση της ξαφνικής αύξησης της κίνησης, δεδομένου ότι η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα την τεράστια μείωση των πόρων των αεροδρομίων και της επίγειας εξυπηρέτησης», δήλωσε ο Ολιβιέ Γιάνκοβεκ, γενικός διευθυντής του οργανισμού.
Παρά την επιστροφή στην κανονικότητα, οι προβλέψεις για το έτος 2022, σύμφωνα με το ACI, είναι ότι τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα εξακολουθούν να έχουν 540 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες σε σύγκριση με το 2019 – με αποτέλεσμα σωρευτικές απώλειες από την αρχή της πανδημίας ύψους 3,7 δισεκατομμυρίων επιβατών. Αυτό ισοδυναμεί με τη συνολική αύξηση των επιβατών που επιτεύχθηκε κατά τη διάρκεια 36 ετών πριν από την πανδημία.
Εάν η σχετική πτώση των εσόδων των αερολιμένων και η συνεχιζόμενη οικονομική αδυναμία αποτελούν παράγοντες πίσω από τις τρέχουσες επιχειρησιακές προκλήσεις, οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις προσθέτουν μόνο περισσότερες προκλήσεις για τις επενδύσεις των αερολιμένων στη βιωσιμότητα, την ψηφιοποίηση και τη δυναμικότητα, αναφέρει ο οργανισμός αναφερόμενος στην αύξηση του ενεργειακού κόστους των τελευταίων μηνών.
Προβλήματα και στις αεροπορικές εταιρείες
Η έλλειψη εργατικού δυναμικού όμως επηρεάζει εξίσου και τις αεροπορικές εταιρείες. Ξεκινώντας από την KLM, η οποία ανακοίνωσε την αναστολή της πώλησης εισιτηρίων από το αεροδρόμιο Άμστερνταμ-Σίπολ μέχρι τη Δευτέρα προκειμένου να διευθετηθεί το ζήτημα.
Από την πλευρά της, η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους easyJet, η οποία αντιμετωπίζει έλλειψη προσωπικού και πιλότων, ανακοίνωσε ότι θα αποσύρει θέσεις από τα αεροσκάφη της αυτό το καλοκαίρι, ενώ θα μειώσει και την παρουσία της σε μια σειρά από αεροδρόμια της Ευρώπης.
Σε περίπου 60 αεροσκάφη, η ομάδα θα απογειωθεί με 150 επιβάτες αντί για 156 σε κανονική ώρα, με 3 μέλη πληρώματος αντί για 4. Η εταιρεία μάλιστα ανακοίνωσε μόλις σήμερα (Παρασκευή 27/05) πως ήταν υποχρεωμένη να ακυρώσει 200 πτήσεις, επικαλούμενη τεχνικό πρόβλημα.
Απώλειες εκατομμυρίων ευρώ για το Βερολίνο από την αποχώρηση της EasyJet
Τουλάχιστον 2,3 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες και απώλεια 30 εκατομμυρίων ευρώ για το αεροδρόμιο της γερμανικής πρωτεύουσας αναμένεται να κοστίσει η αποχώρηση μεγάλου μέρους του στόλου της αεροπορικής εταιρίας Easyjet από το Βερολίνο.
Η εταιρία χαμηλού κόστους Easyjet ανακοίνωσε ότι αποσύρει από τον επόμενο χειμώνα επτά από τα 18 αεροσκάφη της από τη βάση του Βερολίνου, ενώ 275 από τα 800 μέλη πληρώματος εκτιμάται ότι θα απολυθούν. Η εταιρία επικαλείται τα «υψηλά και διαρκώς αυξανόμενα» τέλη αεροδρομίου και την ασθενέστερη από το αναμενόμενο ανάκαμψη της ζήτησης μετά την πανδημία στην συγκεκριμένη αγορά.
Ήδη πάντως η θυγατρική της Lufthansa, Eurowings, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την απορρόφηση όσων τελικά απολυθούν και έχει ανακοινώσει ότι θα καταθέσει «ελκυστική» πρόταση.
Η διαχειρίστρια εταιρία του διεθνούς αερολιμένα BER του Βερολίνου εκτιμά ότι φέτος θα εξυπηρετήσει 17 εκατομμύρια επιβάτες, σχεδόν τους μισούς από τους πελάτες των δύο παλαιών αεροδρομίων της πόλης πριν από την πανδημία. Η οικονομική πρόβλεψη κάνει λόγο για τζίρο 550 εκατομμυρίων ευρώ.