Η Βρετανία φάνηκε ότι ήταν διατεθειμένη να συζητήσει με την Ελλάδα το αίτημα για να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα, κατά τη συνάντηση των δύο πλευρών στην Unesco την περασμένη εβδομάδα, αλλά υπάρχουν νέες εξελίξεις.
Πιο συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου Δρ Τζόναθαν Γουίλιαμς ανέφερε χαρακτηριστικά πως «τα περισσότερα ανασύρθηκαν από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα. Αυτά τα αντικείμενα δεν αφαιρέθηκαν από το μνημείο όπως υποστηρίζουν», όπως είπε χαρακτηριστικά
Η απάντηση της Λίνας Μενδώνη με επιστολή στην εφημερίδα Guardian
«Με την πάροδο των ετών, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα» σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού στην Guardian.
«Ο Λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να κατασχέσει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα χωρίς πραγματική νόμιμη άδεια για να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κλοπής κατά συρροή» τόνισε η Λίνα Μενδώνη.
«Δεν υπάρχει αμφιβολία πως τα αρχαία αφαιρέθηκαν βίαια»
Απαντώντας στους ισχυρισμούς τού Γουίλιαμς, αναπληρωτή διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ο διάσημος κλασικός αρχαιολόγος Άντονι Σνόντγκρας δήλωσε ότι δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο πρώτος στόχος του Lusieri -οι μετόπες στη νότια πλευρά του Παρθενώνα- είχαν «αποκολληθεί βίαια» και επικαλέστηκε τις τρομαγμένες μαρτυρίες ταξιδιωτών που είδαν αυτό που περιέγραψε ως «ανεπανόρθωτη ζημιά» που προκλήθηκε στο κτίριο.
Ο Σνόντγκρας, ο οποίος είναι επίτιμος πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, δήλωσε ότι η έλλειψη τεκμηριωμένων στοιχείων καθιστά «αδύνατο να ποσοτικοποιηθεί ή έστω να τεκμηριωθεί» ποιο ποσοστό των Γλυπτών βρισκόταν ανάμεσα στα ερείπια κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών που η ομάδα του Έλγιν εργαζόταν στον χώρο. Αλλά παρέμενε αναμφισβήτητο πως στην προσπάθειά της να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερα από τα αγάλματα και τα γλυπτά, κομμάτια αποκόπηκαν βίαια από το μνημείο.
«Για να μειωθεί το βάρος για τη μεταφορά, ο Lusieri έβαλε να πριονίσουν και να πετάξουν το πίσω μέρος των περισσότερων όγκων, ώστε να μείνει άθικτο μόνο το μπροστινό, το γλυπτό πρόσωπο», είπε για τη μνημειακή ζωφόρο που απεικονίζει την πομπή της Παναθηναϊκής γιορτής και θεωρείται ένα εξαίσιο παράδειγμα ποίησης σε πέτρα.
«Από μόνο του, αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε κομμάτι έπρεπε πρώτα να κατέβει από τη θέση του στο πάνω μέρος του Παρθενώνα -αλλά η κατάσταση διατήρησης της συντριπτικής πλειονότητας των πλακών του Βρετανικού Μουσείου είναι σίγουρα αρκετή για να δείξει ότι δεν έπεσαν από 12 μέτρα ύψος, αλλά είχαν προσεκτικά αποκολληθεί και κατέβει για να πριονιστούν στο έδαφος… Εν κατακλείδι, δεν είναι σωστό να πούμε ότι μεγάλο μέρος από αυτά που πήρε ο Έλγιν ήταν ήδη στο έδαφος».